Een viertal scenario’s
Je doet samen met je collega’s je stinkende best om samen het werk zo goed mogelijk te doen en toch loopt het niet lekker. De resultaten vallen tegen, projecten mislukken of lopen veel vertraging op. Of de samenwerking onderling verloopt zo moeizaam dat jij je begint af te vragen of jullie nog wel op één lijn liggen en met hetzelfde bezig zijn. Het ziekteverzuim is hoog en goede medewerkers lopen weg. Het kan ook zijn dat stakeholders hun afspraken niet nakomen, te veel macht hebben en jou en de organisatie zodanig onder druk zetten dat het gewoon niet leuk meer is. Langzaam maar zeker begin je het vertrouwen in de organisatie te verliezen en begin je te twijfelen of het nog wel goed komt.
Hieronder heb ik een viertal scenario’s beschreven die ik veel in mijn praktijk tegenkom en waarmee ik je onder andere kan helpen.
Tegenvallende resultaten
Bijvoorbeeld:
Projecten en afdelingen lopen niet lekker
Medewerkers klagen over werkdruk of over het gevoerde beleid
Leiderschapsissues binnen het MT
Alles is belangrijk en urgent, waardoor zaken blijven liggen
Moeizame samenwerking
Bijvoorbeeld:
Zaken worden verkeerd begrepen of opgepakt
Weinig vertrouwen in de onderlinge samenwerking
Verschillende verwachtingen van het werk
Medewerkers komen pas in actie als ze alles tot in de puntjes voorgekauwd krijgen
Vertrouwen weg
Omdat je:
Het gevoel hebt dat je medewerkers hun verantwoordelijkheid niet oppakken
Managers alleen maar met micromanagement bezig zijn en het grotere plaatje niet zien
Je stinkende best hebt gedaan om er iets van te maken, maar geen progressie ziet
Elke keer weer met nieuwe problemen wordt opgezadeld
Je stakeholders zetten je onder druk
Bijvoorbeeld als je te maken hebt met:
Onredelijke eisen van bestuurders of aandeelhouders
Bestuurders of aandeelhouders die tegenstrijdige belangen hebben
Leveranciers die hun verplichtingen niet nakomen
Een marktsituatie die voor onrust in de organisatie zorgt
“If you always do what you always did, you will always get what you always got. ”
[Albert Einstein]