Het ontstaan van de BASc®

In 2010 begon het avontuur van de BASc® met een eenvoudige, maar krachtige vraag: “Wat als ik een instrument kon ontwikkelen waarmee organisaties snel een momentopname kunnen maken van hun huidige situatie? Een instrument dat niet alleen houvast biedt maar ook tot de kern doordringt van waar het niet lekker loopt.”

Het was mijn wens om zowel de bedrijfskundige als de mensgerichte componenten in dit instrument te verweven, om organisaties te begeleiden zonder onnodige pijn en gedoe. Ik wilde het plezier in (samen)werken terugbrengen, bewustwording creëren bij individuen, teams en organisaties en hen te helpen betere keuzes te maken.

Ontdekkingen en Inzichten

Tijdens mijn carrière als (project)manager, consultant en organisatieadviseur heb ik diepgaande inzichten verworven over de menselijke dynamiek binnen organisaties. Deze ontdekkingen vormden de kern van mijn motivatie bij het ontwikkelen van de Business Awareness Scan (BASc®). Twee inzichten waren daarbij cruciaal:

  1. Verschillende Perspectieven: Ik ontdekte dat mensen niet alleen verschillende perspectieven hebben, maar ook hun eigen unieke belangen en belevingen. Deze diversiteit aan zienswijzen draagt bij aan de rijkdom van een team of organisatie. Echter, het viel me op dat deze persoonlijke aspecten vaak niet openlijk werden uitgewisseld, wat leidde tot onbegrip en mogelijke organisatieproblemen.
  2. Gehoord en gezien willen worden: Een cruciale realisatie was dat mensen een diep verlangen hebben om gehoord en gezien te worden. Door deze erkenning ontstaat betrokkenheid en onderling vertrouwen. Dit vormt de basis voor effectieve samenwerking en organisatieontwikkeling.

Ontstaan en validatie van de BASc®

Met deze inzichten begon ik aan de ontwikkeling van een instrument dat organisaties op een dieper niveau kon doorgronden. Na uitgebreid experimenteren en testen zag in 2015 de Business Awareness Scan (BASc®) het levenslicht. De BASc® is ontstaan met als doel organisaties, teams en individuen te voorzien van een instrument dat niet alleen de verschillen in belangen en belevingen in kaart brengt, maar tevens een pad effent voor open communicatie, begrip en groei.

De BASc® is verre van een willekeurig instrument; het is doordrenkt met mijn jarenlange ervaring, persoonlijke leiderschapsontwikkeling, en mijn expertise op het gebied van humanistische psychologie, integrale bedrijfskunde, waarden- en cultuurmanagement. Mijn inspiratie vindt zijn oorsprong in visionaire leiders zoals David Bohm, Jan Heinsdijk, Clare Graves, Ken Wilber, Peter Senge, Otto Scharmer, Arie de Geus, Theodore Modis, Mauk Pieper en Erik van Praag. Het is 2016 gevalideerd.

Meer weten over de BASc®

Wil je meer weten over de BASc® en ontdekken hoe deze scan jouw organisatie kan transformeren? Ga dan naar www.basc.nu en ontdek hoe de BASc® een sleutel kan zijn tot het ontrafelen van complexe organisatievraagstukken en het creëren van een positieve verandering binnen jouw organisatie of team.